مطالعه وقوع شوک آنافیلاکسی پس از تزریق واکسن پاستورلوز در یکی از گاوداری های شیری صنعتی استان آذربایجان شرقی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دامپزشک بخش خصوصی

3 بخش خصوصی

چکیده

    در حیوانات مزرعه، واکنش‌های آنافیلاکتیک شدید معمولاً بعد از تزریق برخی از داروها و یا مواد بیولوژیک رخ می‌دهد. در شهریور ماه سال 1392، واکسن پاستورلوز به 1200 رأس گاو غیر آبستن و گوساله‌های با سن بالاتر از 3 ماه، تزریق شد.  در برخی از دام‌ها، 30 دقیقه تا 12 ساعت بعد از واکسیناسیون، علایم گیجی، کلاپس، هیپوکسی، کاهش فشار خون، پف کردگی چشم‌ها، تاکی‌پنه، تاکی‌کاردی، سیانوزه شدن مخاط‌ها و ازپا افتادگی، مشاهده شد.  هم‌چنین در بعضی از حیوانات، نشانه‌های تعریق شدید، کف کردن دهان، دیسپنه و ریزش ترشحات از چشم، دهان و بینی تشخیص داده شد و سه رأس از دام‌ها تلف شدند، در کالبد‌گشایی، آمفیزم، ادم و پرخونی ریوی مشاهده شد.  در آزمایش‌های تشخیصی، افزایش قابل ملاحظه‌ای در تعداد گلبول‌های قرمز و نوتروپنی مشاهده گردید.  در نهایت، با توجه به تاریخچه، علایم بالینی، نتایج آزمایش‌ها و کالبدگشایی، عارضه‌ی شوک آنافیلاکسی ناشی از تزریق واکسن، تشخیص داده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات